Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Evropě se začal stavět nejdelší podvodní silniční a železniční tunel světa, třičtvrtěhodinovou cestu zkrátí na 7 minut
15.7.2024 | Petr Prokopec
Je to fascinující stavba, která - uvážíme-li cenu a „rychlost” vzniku českých dopravních staveb - vznikne v neuvěřitelném čase. Výsledkem bude 18kilometrový podmořský tunel nejen pro auta, ale i pro vlaky, druhý takový na světě nebude.
Dánsko zčásti leží na Jutském poloostrově, kde také sousedí s Německem. Je to jeho jediná pozemní hranice, dále je totiž tento stát tvořen 406 ostrovy. Z nich největší je Sjaelland, na kterém leží také hlavní město Kodaň. Pokud jste se do něj chtěli podívat, jinak než s pomocí trajektu to nešlo. Od roku 2029 ale bude možné využít také největší podvodní silniční a železniční tunel na světě. Dánský král Frederik X. totiž slavnostně posvětil zhotovení jeho prvního bloku.
Tunel zvaný Fehmarnbelt Fixed Link svou 18kilometrovou délkou výrazně zaostává za tunelem pod kanálem La Manche, který spojuje Velkou Británii a Francii. Ten je nicméně určen pouze pro vlaky, auta jím mohou jezdit pouze naložená na vagónech. Navíc vzniknul tradičnějším ražením, zatímco v případě propojení Německa a Dánska se počítá se zmíněnými bloky. Celkem jich bude postaveno 89, přičemž každý měří 217 metrů na délku, 42 metrů na šířku, 9 metrů na výšku a váží neskutečných 73 500 tun.
Každý blok bude vyroben ve speciálním podniku v Roedbyhavnu na jižním pobřeží Lollandu, odkud budou transportovány do již předem vyhloubeného příkopu, který bude v nejnižším místě ležet 40 metrů pod mořským dnem. Jakmile pak bude postaven, měl by 45minutovou cestu trajektem, která je nyní jedinou možností, zkrátit na zhruba 7 minut při využití železnice, popř. na 10 minut v případě aut. Z Hamburku do Kodaně se tak lidé dostanou za asi 2,5 hodiny.
Tunel je zároveň popisován i jako ekologická stavba. „Rychlejší doprava udělá z vlaku silnou konkurenci pro letecký transport, přičemž přesun materiálu po železnici je tím nejlepším řešením pro životní prostředí,“ uvedl ke stavbě Michael Lovendal Kruse z Dánské společnosti pro ochranu přírody. Nicméně i tak se projekt rodil v určitých bolestech, neboť proti němu protestovali nepřekvapivě jak majitelé trajektů, tak překvapivě environmentalistické organizace.
Německý spolkový soud však veškeré stížnosti smetl ze stolu jako neopodstatněné. Novému tunelu tedy skutečně již nic nebrání v cestě. Společnost Femern, která má jeho stavbu na starosti, dále dodává, že jakmile bude továrna na výstavbu bloků v plném provozu, bude mít jeden hotový každé dva týdny. Ten pak bude opatřen vodě odolnými uzávěry z každé strany a dopraven na místo, kde dojde na jeho napojení. Zajištěn tak má být bezproblémový provoz tunelu na alespoň 120 let.
Jakmile dojde k seskládání všech bloků, z nichž 10 je speciálních se spodním servisním patrem, dojde na instalaci kolejí, ventilace, kamer či dopravního značení. Náročné testy funkčnosti každého separátního systému pak budou finální tečkou za veškerou konstrukcí, přičemž slavnostní otevření je naplánováno na polovinu roku 2029. Když si uvědomíme, s jakým tempem jsou v Česku stavěny obyčejné dálnice na souši a bez doprovodné železnice, je to opravdu neskutečný kalup.




Oproti tunelu Channel propojujícími Francii a Anglii bude ten mezi Německem a Dánskem tvořen 89 bloky a obslouží i auta bez vlaků. Ke slavnostnímu otevření má dojít v půlce roku 2029. Foto: Femern, tiskové materiály
Zdroj: Femern
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07